måndag 23 juni 2008

Dagens boktips

Till skillnad mot större delen av Sveriges befolkning har jag undvikit Liza Marklunds deckare. Författare vars böcker stiger med raketfart upp på topplistorna gör mig misstänksam. Ett jäkla snobberi från min sida- jag vet. Tack vare bokcirkeln på jobbet har jag nu sträckläst två böcker (Nobels testamente och Livstid) och jag väntar otåligt på att Marklundskan ska komma med en uppföljare om Annika Bengtzons liv och leverne. Så himla typiskt mig att först dissa och sedan sluka böckerna. Det var likadant med Stieg Larssons historier om Lisbeth Salander. Det är inte själva handlingen (brotten och detektivandet) som intresserar mig utan karaktärernas histora. När det gäller Annika Bengtzon har jag suttit på pendeln och retat ut mig som fan över orättvisorna i äktenskapet och det kliar som sagt i läsfingrarna över att få tag i nästa bok i serien. Jag vill veta hur det går för henne som ensamstående mamma!!

Inga kommentarer: