söndag 8 februari 2009

Jokkmokks marknad- på besök i vinterlandet

Långt uppe i norr finns det snö- riktigt ren snö som vi Stockholmsbor i princip aldrig får se här. Förutom att det var en kul upplevelse att bevista Jokkmokks marknad är det ljudet av snö som knarrar under skorna som jag tar med mig där uppifrån. Det blev ordentligt kallt de sista dagarna, nästan -21 grader, och då knarrar det härligt!

På marknaden såldes allt möjligt, mycket vinterrelaterat förstås.




Vinsten i renracet gick till en utbytesstudentska från Spanien. Hola!

Jag har käkat ren på längden och tvären. Köttsoppan med klimp var mycket mumsig.


Det behövdes nya vantar för att klara av den norrbottniska kylan. Dessa finingar är gjorda i en stickningsteknik som heter nålbindning.


3 kommentarer:

Annika Christensen sa...

Vad underbart att se.
Lita mera snö än vi.
Alla kommentarer värmer otroligt mycket för din var från just dig.
Ha det gott
Annika

Marianne sa...

Nu blir jag lite avis igen. För den upplevelsen skulle jag gärna följt med på. Har bara sett Norrland i sommarskrud. Frånsett Sälen med omnejd förståss. Men det kan väl inte räknas som norra Svergige väl..:o))
Och du, jag har då också ätit renkött på på längden och tvären. Ganska gott faktiskt, men bara under ett par veckor som det var för vår del.

Anonym sa...

Åh, nu blir jag allt en smula nostalgisk!
Jokkmokk är en speciell plats just under marknaden, hela samhället blir för några dagar en stad och det fullkomligt myllrar av folk, och överallt finns just den där köttsoppan, den står och puttrar på var och varannan spis. Ajaaa. Ja. Jag måste nog försöka få tag på lite ben och renkött... *suckar*